Vormtekenen Rechte en kromme:

Rechte en kromme

symmetrieoefeningen
symmetrie vormen

Maat en vorm

Meetkunde

Klok en tijd

Geld

meten

Vanuit beweging

In de zaal lopen de kinderen rechte en kromme lijnen. Deze rechte en kromme lijnen kunnen op allerlei speelse manieren gelopen worden: •

Twee rechte lijnen precies langs elkaar ( evenwijdig) laten lopen.

• In een rechte lijn naar een gekozen punt in de zaal lopen.

• In een rechte lijn naar een van de kinderen in de kring lopen, vervolgens loop dat kind weer naar een ander.

• Verschillende zakjes in de zaal verspreiden. In rechte lijnen naar deze verschillende zakjes lopen.

Deze lijnen kunnen ook allen gebogen lijnen zijn. Met een beetje fantasie zijn er vele oefeningen te bedenken die later ook op papier kunnen worden uitgevoerd.

Andere vormen

De kinderen leren de rechte en de kromme (kromme lijn) kennen tijdens de eerste schooldag(en).

Allen tekenen zij een rechte en kromme lijn op het papier en op het bord.

De volgende dagen wordt er aan deze lijn geoefend door hen steeds op nieuwe manieren met deze lijn te laten verbinden.

Uiteindelijk voeren deze oefeningen naar het leren schrijven maar ook zoals we verder zien naar het tekenen van geometrische figuren

Deze oefening kan ook op papier worden uitgevoerd Ook kan er gevraagd worden naar het zoeken van rechte en kromme lijnen in natuur en in de directe omgeving.